آیا کولرهای اسپلیت اینورتر واقعا کم مصرف هستند؟

کولر های گازی یا اسپلیت های اینورتر دار (inverter)، با توانایی راه اندازی آرام دور کمپرسور یا موتور کولرگازی و اسپلیت دارای کمترین مصرف برق و با گرید انرژی A می باشند. بدیهی است کولرهای گازی اسپلیت گرید B نسبت به گرید A دارای مصرف برق بیشتری بوده اما در هر حال از کولرهای گازی معمولی کم مصرف ترند. البته ناگفته نماند، تبلیغاتی که شرکت های وارد کننده کولرهای گازی اینورتر مبنی بر کاهش مصرف برق 60 درصدی در این کولرها دارند نه اثبات شده است و نه منطقی.

 

به طور مثال فرض کنید در ماه های تیر و مرداد که مثلا دمای هوای تهران حتی به 40 درجه هم می رسد، موتور یا کمپرسور کولر گازی شما برای تامین دمای هوای دلخواه و مطلوب 24 درجه تقریبا به صورت دائم در حال کار است. با این شرایط نمی توان گفت میزان کاهش مصرف برق، صرفا بدلیل تبدیل برق متناوب شهری به جریان برق DC و استارت آرام دور موتور کمپرسور کولر اینورتر در هر بار استارت موتور می تواند تا 60 درصد برسد.

از طرف دیگر با توجه به شدت جریان برق مصرفی (آمپر) در راه اندازی کولرهای گازی اسپلیت 24000 (15 آمپر) به بالا و شوک الکتریکی حاصل از هر بار استارت موتور، توصیه می شود برای ظرفیت های بالای کولر، اسپلیت و حتی داکت اسپلیت حتما از انواع اینورتر دار استفاده نمائید.


به منظور کاهش موثر مصرف برق کولر گازی و اسپلیت، همیشه دمای آنرا روی 25 درجه سانتیگراد تنظیم نمائید. این عمل باعث خاموش شدن متناوب کمپرسور دستگاه و کاهش هزینه برق مصرفی شما می گردد. تنظیم دمای اسپلیت یا کولر گازی روی عدد 25 درجه ضمن تامین شرایط هوای مطلوب و مورد نظر شما، بعنوان موثرترین راهکار در کاهش مصرف و هزینه برق دستگاه در تمامی انواع کولر های گازی و اسپلیت ها مورد قبول کارشناسان قرار دارد


عیوب مربوط به کولر گازی اسپلیت

- بدنه کولر برق دارد

رفع عیب- اتصال بدنه ممکن است از کمپرسور و یا فن ،خازن ها و یا سیم های رابط باشد.مانند سایر لوازم خانگی ابتدا ارتباط الکتریکی مصرف کننده های ماشین را با مدار قطع نمایید اگر اتصال بدنه از بین رفت یکی از آن ها دارای اتصال بدنه است هر کدام از مصرف کننده ها را جدا گانه بوسیله اهم متر یا لامپ سری تست نمایید ودر صورت برخورد با قطعه معیوب ،سایر اتصالات مدار را به شکل اولیه باز گردانیدو اتصال بدنه آن مصرف کننده را بر طرف نمایید.اما اگر با قطع مصرف کننده های مدار ،اتصال بدنه همچنان بر قرار بود، سیم بندی مدار را تعویض نمایید.

- سرمای کولر بیش از حد زیاد است،و علیرغم کار مداوم اتومات نمی کند.

رفع عیب- این عیب می تواند از جوش خوردن کنتاکت های کلید درون ترموستات باشد ولوم ترموستات را در جهت خلاف عقربه های ساعت (به سمت صفر) بچرخانید.اگر ترموستات خاموش نشد آن را تعویض کنید البته می توان قابه مخصوص ترموستات را جدا نموده با سمباده کشی سطح کنتاکت ها،از آن ها مجددا” استفاده نمود اما تجربه نشان داده است کنتاکت های جوش خورده پس از مدت اندکی مجددا” دچار همین عیب می شوند زیرا سطح پلاتین ها فرسوده شده .تعویض ترموستات منطقی تر است زیرا کار مداوم کولر به کمپرسور آسیب می رساند ودر مقابل قیمت ترموستات تعمیر کمپرسور به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.

این عیب می تواند از خروج لوله بلوی ترموستات از جایگاه خودش نیز باشد .همچنین این عیب می تواند از ایجاد حفره باریکی در سیستم گاز ترموستات نیز ایجاد شود اگر کلید ترموستات سالم است (جوش نخورده)ولوله بلو نیز در محل خودش است گاز درون ترموستات از خفره باریکی خارج شده و بناچار می بایست ترموستات را تعویض نمایید.اگر سیم بندی مدار را تغییر داده اید و یا تجدید نموده اید،یکی از احتمالات اشتباه در سیم بندی مدار است.مدار را مجددا”مورد بر رسی قرار دهید.



جهت کسب اطلاعات بیشتر با گمشاورین گروه تاسیساتی یزد تهویه تماس حال فرمائید

مشاور فروش:09175956588  پناهی     

  آدرس:شعبه1-چهارراه هوابرد به سمت چهارراه سرباز,بعد از ساختمان بهزیستی,ساختمان نبش کوچه, طبقه 2 واحد 4

     شعبه2-بلوار صنایع,بعد از شهرک آرین به سمت گلستان,روبه رو شیمی گیاه بعد از کوچه 28 دکتر حسابی نبش کوچه 28/1

 شماره ثابت خدمات     07138380677



مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها